Věková skupina: děti školního věku, lze i s menšími Cíl: seznámit děti s konkrétní zemí, a to s jejím rodinným životem, školní výukou, životem v obcích a městech, obyvatelstvem, vírou, životem nemocných, stravováním, slavnostmi, historií, zeměpisnými údaji a možnostmi pomoci zdejším dětem. Poznámka: výběr země je libovolný. Materiály o ní je nutné buď vyhledat v knihách či…
Věková skupina: děti školního věku, lze i s menšími
Cíl: seznámit děti s konkrétní zemí, a to s jejím rodinným životem, školní výukou, životem v obcích a městech, obyvatelstvem, vírou, životem nemocných, stravováním, slavnostmi, historií, zeměpisnými údaji a možnostmi pomoci zdejším dětem.
Poznámka: výběr země je libovolný. Materiály o ní je nutné buď vyhledat v knihách či časopisech nebo využít (až do rozebrání nákladu) časopisu Duha, který je vydáván v Českých Budějovicích a na začátku školního roku vychází 1. číslo věnované některé misijní zemi.
STRUKTURA A OBSAH MOSTU III
Titulní stránka měsíce – pracovní list pro dítě s uvedením do tématu.
Osnova pracovních listů je následující:
Téma měsíce, které budeme blíže zkoumat.
Základní myšlenka, která představuje úhel pohledu, ze kterého se budeme na dané téma dívat, jak o něm budeme přemýšlet.
Luštěnka či výtvarný úkol, který dítěti napoví další myšlenku k tématu.
Konkrétní úkol nebo úkoly, z nichž alespoň jeden by mělo dítě během měsíce splnit.
Druhá strana listu k danému měsíci má tuto strukturu:
Činnost: Většinou doporučujeme uskutečnění některé z již tradičních aktivit PMDD, jejichž výčet s popisem najdete hned na následující straně tohoto materiálu.
Zamyšlení: Minipříběh určený dítěti jako vstup do tématu, čte rodič, katecheta, animátor, vedoucí či někdo jimi pověřený na setkání začátkem měsíce. Po přečtení může následovat zadání konkrétních úkolů z pracovního listu na první stránce. Tento návrh představuje minimum; další aktivity nabízejí „specifika“ misijní práce s dětmi.
Náměty ke zpracování tématu: Ty jsou označeny písmeny M, O, S, T. To proto, že název „MOST“ má symbolický význam: veškerá misijní výchova slouží k tomu, aby se děti učily „stavět mosty“ mezi lidmi, počínaje těmi blízkými, až po ty nejvzdálenější v zemích pro nás exotických. Chceme jim to usnadnit tím, že je učíme rozeznávat a vnímat prostředky ke stavění těchto mostů. K prostředkům patří modlitba (M), oběť (O), služba (S) a tvořivost (T). Rozdělení navržených činností k těmto prostředkům můžete využít zejména u starších dětí např. při symbolickém znázorňování mostu, který společnou účastí na aktivitách tohoto programu stavíte.
Osnova programu MOST pro jednotlivé měsíce:
- Září – RODINA
- Říjen – ŠKOLA
- Listopad – MĚSTO, OBEC
- Prosinec – ZEMĚ – CHARAKTER A OBYVATELÉ
- Leden – VÍRA
- Únor – NEMOCNÍ
- Březen – JÍDLO
- Duben – SLAVNOSTI
- Květen – MAMINKA
- Červen – BOHATSTVÍ
MOST III si aktuálně můžete stáhnout níže v příloze.